وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

مشخصات بلاگ
وب نوشت مدنی قمی

در این وبلاگ سعی شده جزواتی مختلف اعم از اخلاقی و دروس دینی و ... قرار داده شود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

کتاب "مقالات: مبانی نظری تزکیه"

اثر آیت الله استاد محمد شجاعی

(شاگرد خصوصی و کمال یافته ی علامه طباطبایی)

این اثر ارزشمند با عنوان چه بوده ایم، چه گشته ایم،چه می توانیم باشیم به بررسی مسائل سه گانه اساسی که سالک برای پیمودن و طی طریق و روش عملی تزکیه به آن نیاز دارد، می پردازد.

جلد اول مقالات مرور نظری به مساله تزکیه و سلوک است که برای مقام عمل مفید می باشد و مقدمه ای برای بیان راه و روش عملی تزکیه و نفس است.

برای سالک الی الله و همه کسانی می خواهند که به تزکیه نفس بپردازند لازم است که چهره اصلی و منزلت اولیه و قبل از تنزل خود را تا حدودی بشناسند و چگونگی تنزل خویش و منزلتی را که بعد از تنزل به حیات دنیوی و بعد از محجوب گشتن با حجابها دارند، را اجمالاً بداند.

و در مرحله بعد تحولات و منازلی را که در مقام برگشت و تزکیه نفس و سیر الی الله پیش می آید و منتهی به منزلت اولیه و شهود و فناء فی وجه الله می گردد، را بدانند.

در واقع برای سیر در امر مهم تزکیه سالک باید بداند که

چه بوده اند؟

و چه گشته اند؟

و چه می توانند باشند؟

تا در نتیجه و در مقام عمل و در مقام سلوک الی الله در اینکه باید چه بکنند؟ و چگونه به عبودیت و سلوک بپردازند؟ از بصیرت لازم برخوردار بوده و با معرفت به طریق الی الله قدم بگذارند. حقیقت اصلی انسان و صورت اولیه او، تنزل انسان از صورت اولیه و چهره اصلی خویش، خروج از حجب ظلمانی، اضافات، اشراقات و اشارات ربوبی، ظهور و تجلیات انوار، مکاشفات و مشاهدات، تجلیات، شهود و فناء، از موضوعات جلد اول کتاب است

 

کتابی برای فهم محققانه ی تعریف «سالک»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی