وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

مشخصات بلاگ
وب نوشت مدنی قمی

در این وبلاگ سعی شده جزواتی مختلف اعم از اخلاقی و دروس دینی و ... قرار داده شود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آیت الله جوادی آملی: طلاب کتاب آداب المتعلمین را بخوانند

اگر درس بخوانیم، ممکن است زحمات پنجاه ساله ما بر اثر بیماری یا فشار روی مغز از بین برود؛ اما اگر وارث انبیا شویم، ماندگاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جوادی آملی در جمع طلاب و روحانیان دماوند گفت: حوزه های علمیه و عالمان دینی یک ارتباط خاص با انبیا الهی دارند.

و با اشاره به حدیث«العلماء ورثه الانبیاء» اظهار داشت: این جمله نسبت به علمای گذشته سبقه اخباری دارد و برای طلاب و روحانیانی که مشغول کسب علم هستند، سبقه انشایی دارد، یعنی بکوشید وارث انبیا شوید.
وی با اشاره به این که در تعلیم عمومی انبیا، همه مردم شاگردان پیامبران هستند، ابراز داشت: از آنهایی که علم الوراثه دارند و وارث انبیا می شوند با عنوان علمای راستین یاد می شود.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که در وراثت ملکوتی، برخلاف وراثت ملکی، موت مورث شرط نیست، گفت: برای این که شخص وارث انبیا و وارث اولیا بشود باید از هوا و هوس بمیرد و این همان جهاد اکبر است.
استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به عبارت«موتوا قبل أن تموتوا» تصریح کرد: قبل از این که به مرگ طبیعی بمیریم، باید به مرگ ارادی بمیریم یعنی خطوطی که روی چهره آینه جان کشیدیم، پاک کنیم که اگر شخصی این گونه مُرد وارث انبیا می شود.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که اگر کسی بخواهد به حدیث«موتوا قبل أن تموتوا» عمل کند، باید علوم اکتسابی را نادیده بگیرد، گفت: اینکه کسی بگوید من این همه زحمت کشیدم و عالم شدم، اسلامی حرف زدن؛ اما قارونی فکر کردن است.
وی تأکید کرد: اگر ما اسلامی حرف می زنیم، باید اسلامی هم عمل کنیم.
آیت الله جوادی آملی افزود: اگر درس بخوانیم، ممکن است زحمات پنجاه ساله ما بر اثر بیماری یا فشار روی مغز از بین برود؛ اما اگر وارث انبیا شویم، ماندگاری دارد.
مفسر برجسته قرآن حوزه علمیه قم در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) دماوند تأکید کرد: کتاب آداب المتعلمین را یک بار مرور کنید تا کیفیت درس خواندن و درس گفتن مشخص شود.
وی با اشاره به اصرار کتاب آداب المتعلمین بر این که طلبه باید مقداری ریاضی بخواند، بیان داشت: این اصرار برای این است که طلبه فکرش ریاضی شود و در مباحثی که می خواند یا درس می دهد و یا سخنرانی می کند، دسته بندی ریاضی داشته و اصول و فروع بحث را مشخص کند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیث«أنا و علی أبوا هذه الامه» گفت: مورث اعلام آمادگی کرده و ما باید سعی کنیم فرزندان آنها شویم تا وارث آنها باشیم.
وی در ادامه افزود: افراد زیادی از مردان و زنان بودند که درباره آنها عبارت«منا اهل البیت»به کار رفته که سلمان معروف ترین آنها است و اینها نمونه فرزند و وارث اهل بیت شدن هستند.
نویسنده تفسیر تسنیم با اشاره به آیه«من تبعنی فإنه منی» از گفته حضرت ابراهیم(ع) گفت: اگر ما این کار را کنیم، به ما هم«علم الوراثه» عطا می کنند و آن گاه که علم الوراثه عطا شد، هرگز به بیراهه نمی رویم، میدان کسی را نمی بندیم، آن چیزی که شایسته انسانیت است از زبان ما شنیده می شود، نه بازی می دهیم و نه بازی می خوریم.
وی افزود: اگر کسی بداند برای چه کسی درس می خواند، برای چه درس می خواند، باید خالصانه درس بخواند، درسش را باور کند، بعد ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد تا وارث انبیا شود.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایت«العلماء باقون مابقی الدهر» گفت: باید به گونه ای درس بخوانید که ماندگار و ابدی شوید، اگر وارث انبیا شدیم، می مانیم و اگر وارث نشدیم، علم الدراسه را صاحب می شویم

 

 

 

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه نمل پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه در تقسیمات بحث معرفت شناسی گفت: پایین‌ترین مرتبه، معرفت حسی و تجربی مثل دامداری، کشاورزی، طب و صنایع است و کمی بالاتر از آن معرفت نیمه تجربی مثل علم ریاضی است، معرفت تجریدی مثل فلسفه و کلام، معرفت تجریدی ناب مثل عرفان نظری و بالاتر از همه اینها عرفان شهودی است که انسان با شهود چیزی را بیابد. 

وی ادامه داد: ما اضطرار نظری داریم یعنی با برهان ثابت می‌کنیم که مضطریم، این اضطرار تام نیست بلکه اضطرار علمی و وجود ذهنی اضطرار است و مشکل را حل نمی‌کند، اما آن‌که در دریا غرق می شود اضطرار به حمل شایع دارد و آن را می یابد، و لذا دعایش هم مستجاب است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت حجت سلام الله علیه مضطر واقعی است، گفت: آن حضرت فقیر حقیقی است و به همان مناسبت غنی واقعی است، کسی غنی است که فقیر حقیقی باشد، کسی که مضطر واقعی باشد خدا به او جواب می‌دهد و وقتی خدا به کسی جواب داد غنی می شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به خطبه 153 نهج البلاغه [می‌توانید متن روایت را در انتهای خبر مشاهده کنید] گفت: اگر کسی از علوم اهل بیت علیهم السلام استفاده کند و بگوید مال من است هم سارق است و هم کاذب و کسی هم که نگوید مال من است ولی منشأ آن را که اهل بیت علیهم‌السلام هستند کتمان کند سارق است. وقتی علم مال دیگری بود آخر کار از انسان گرفته می‌شود، کم‌اند علما و دانشمندانی که عالماً بمیرند، غالبا حرف شان این است هر آنچه خوانده‌ام همه از یاد من برفت

.

 

نظرات  (۱)

اللهم عجل لولیک الفرج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی