وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

مشخصات بلاگ
وب نوشت مدنی قمی

در این وبلاگ سعی شده جزواتی مختلف اعم از اخلاقی و دروس دینی و ... قرار داده شود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آیت الله جوادی آملی:

وجود مبارک امام حسن مجتبی (ع) به همه ما به ویژه عالمان دین و حوزویان و دانشگاهیان سفارش کردند که این دو عنصر محوری را کاملا رعایت کنیم، یعنی در بخش اندیشه یک دانشمند کامل و در بخش انگیزه چراغ بان خوبی باشیم.
 
 کسی که اهل اندیشه نیست توفیق خدمت ندارد

و کسی که اهل انگیزه نیست توفیق هدایت ندارد.

ما دارای بخش های ادارکی هستیم که متعلق اندیشه است و با آن چیزهایی می فهمیم و کار حوزه و دانشگاه تقویت این اندیشه است. بال دیگر انگیزه است که کاری به حوزه و دانشگاه ندارد، بلکه باید آن را در مسجد و حسینیه جستجو کرد و در کنار سجاده و نماز شب یافت.
 
انسان با بال اندیشه، حق را از باطل، خیر را از شر، صدق را از کذب، حسن را از قبیح و سرانجام عدل را از ظلم تشخیص می دهد.
 
تصور و تصدیق متعلق به اندیشه است و آنچه که جزم را به عزم و علم را به عین تبدیل کند، کار حوزه و دانشگاه نیست بلکه این کار سجاده و نماز شب و مسجد و حسینیه است.
 
بخش انگیزه عهده دار عقل نظری است و اراده و اخلاص و نیت را عقل عملی عهده دار است.
 
اگر انسان کامل شد، اینها را هماهنگ و مدیریت می کند و مسئول جزم را با عزم و مسئول عزم را با جزم هم آوا می کند و به مقصد می رساند و اگر عاقل و انسان کامل نبود یا عالم بی عمل است و یا عامل بی تحقیق.
 
در فضای بیرون بخشی از کارها به عهده چشم و گوش است که درک کند؛ اینها مجاری ادارکی هستند، و بخشی از نیروها متولی حرکت و عمل هستند مثل دست و پا.
 هیچ ارتباطی بین دست و پا و چشم و گوش نیست، یعنی دست و پا نمی فهمند ولی کار می کنند، اما چشم می بیند و گوش می شنود ولی کار نمی کنند، این جان آدمی است که اگر هر دو سالم باشند را هماهنگ کند تا آنچه را که چشم دید و گوش شنید به دست و پا فرمان دهد تا عمل کنند.
  اگر دست و پای کسی فلج بود، چشم و گوش او کاری انجام نمی دهد.
  __گروه اول در فضای بیرون کسانی هستند که مجاری ادراکی و تحریکی آنها قوی است و از هر دو جهت سالم هستند، و خطر را می بینند و از خطر هم پرهیز می کنند که اینها جزو انسان های اهل نجات می شوند.
 
__گروه دوم نیز کسانی هستند که خوب می بینند اما دست و پای آنها بسته است و ادراک آنها به عمل نمی رسد.

__اما گروه سوم کسانی هستند که دست و پای آنها قدرتمند است و خیلی کوشش می کنند اما چشم و گوش آنها بسته است.
 
__گروه چهارم کسانی هستند که نه می بینند و نه حرکت می کنند، یعنی هم از نظر چشم و گوش ضعیف هستند و هم از نظر دست و پا.
 
گروه اول کسانی هستند که در حوزه یا دانشگاه خوب درس خواندند و در مسجد یا حسینیه خوب تربیت شدند و این افراد عالم عادل می شوند و هر چه را فهمیدند عمل می کنند.
 
گروه دوم کسانی هستند که خوب فهمیدند ولی در مصاف با دیو نفس، عقل عملی آنها ضعیف شده است. چیزی که متولی عزم و اراده و نیت است و باید کار کند به بند کشیده شده و این شخص فقط بلد است. این بیان نورانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام که فرمود (کم من عقلا اسیرا تحت هوی امیر) چه بسیار اتفاق می افتد که عقل در مصاف و نبرد با هوس به اسارت درآمده، تاکید بر همین نکته است. یعنی در جبهه جهاد اکبر و جنگ درون بین عقل عملی و شهوت و غضب، عقل عملی شکست خورد و دست و پایش بسته شد، لذا این شخص با اینکه آیه را خوانده و برای دیگران تفسیر کرده ولی خودش به آن عمل نمی کند، برای اینکه چیزی که باید اراده کند دانش نیست بلکه عقل عملی است که دست و پایش بسته است.
 

ما تا اینها را نشناسیم و مرز بین آنها را ندانیم

نه می توانیم خودمان را بسازیم

و نه می توانیم افرادی که زیر دست ما هستند را تربیت کنیم.
 
تا دوست و دشمن و مصاف و میدان را نشناسیم نمی توانیم خودمان را اصلاح کنیم

و وقتی در این عرصه موفق نبودیم نمی توانیم جوانان را اصلاح کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی