وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

وب نوشت مدنی قمی

دانشنامه علوم دینی

مشخصات بلاگ
وب نوشت مدنی قمی

در این وبلاگ سعی شده جزواتی مختلف اعم از اخلاقی و دروس دینی و ... قرار داده شود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

علامه عارف،محمدحسین حسینی طهرانی:

و مِنَ المُوسَفِ علَیه

امروزه در حوزه‏ هاى علمیّه دروس اخلاقى عملى، و سلوک و سیر إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور کلّى متروک شده است.

در حوزه مقدّسه علمیّه قم هم که تا اندازه‏اى دروس حکمت متعالیه نضج یافته است و دروس عرفان در سطح بسیار ضعیفى رواج یافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستکفى نیست.

دروس حکمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نمیرساند.

آنچه أهمّ از امور است،

تدریس و تربیت طلّاب به دروس تزکیه و تهذیب اخلاق عملى و عرفان شهودى است که ما را آشنا به حقیقت اسلام و نبوّت و معاد و ولایت و قرآن میکند، و بالاخره انسانیّت ما را به ما مى‏نمایاند.

و در تمام دورانى که حقیر در نجف أشرف مشغول تحصیل بودم، نه تنها این دروس طالب نداشت، بلکه منع مى‏شد. حوزه درس اخلاق نبود. مجمع تفسیر و بیان معارف نبود. بلکه در سطح عمومىِ افکار حوزه، مطرود و ممنوع بود.

...و امید میرفت بعد از انقلاب اسلامى، در حوزه‏ها براى تدریس اخلاق عملى و معارف شهودى تأسیساتى نوین بر پا شود، آنهم نشد.

پس از انقلاب، یکى دو سال که میگذشت و حقیر «رساله لُبُّ اللُباب در سیر و سلوک اولى الالباب» را انتشار دادم، براى بعضى مورد توجّه و نیاز قرار گرفت. روزى از حوزه علمیّه قم بعضى به عنوان نمایندگى از جانب برخى از مدبّران و مدیران تحوّلات فکرى و احیاء حکمت و عرفان نزد حقیر در مشهد مقدّس آمدند و پیام آورده بودند که: شما دو کتاب دیگر هم بنویسید: یکى مختصرتر از «لُبُّ اللباب» و یکى مشروحتر و عمیق تر، تا براى جمیع طلّاب در تمام سطوح ابتدائى و متوسّطه و نهائى مورد استفاده قرار گیرد و تدریس شود.

من گفتم: از نوشتن آنها منعى نیست، ولیکن خواندن این کتابها تا اندازه‏اى مفید است، نه بتمام معنى.

 

آنچه جان حوزه‏ها را زنده میکند،

و روح نبوّت و ولایت و اسلام و قرآن را زنده و جاویدان مى‏نماید

تدریس حکمت عملى

و حوزه‏هاى تربیت طّلاب به عرفان شهودى و وجدانى است

که بنیاد اوّلینِ نفوس را تغییر میدهد،

و آنان را به طهارت واقعیّه و حقیقیّه مى‏کشاند.

 

 

و امّت اسلام در این وَهله خاصّ برخورد مى‏کنند با افرادى که همچون دست پروردگان صمیمى رسول أکرم و حواریّین أمیر المؤمنین علیهما السّلام میباشند.

و اینان قادرند با آن طهارت ذاتیّه و نفس زکیّه خود

تأثیرى بسیار عمیق در نفوس جمیع مردم این کشور و نفوس مردم دنیا بگذارند

و آن روح واقعیّت رسول الله را به جهانیان ارائه دهند.

و در حقیقت خودشان و غیرشان را به اسلام واقعى سوق دهند.

پس از مدّتى جواب آوردند که: اخلاق و عرفان عملى، مرزى ندارد که دسته‏بندى و تدریس شود. فلهذا فعلًا صلاح حوزه در اینستکه تدریس حکمت و فلسفه بشود، و در خصوص این فنّ شاگردانى خبره و مُمَحّض تربیت شوند.

و معلوم است که این جواب، تمام نیست.

 زیرا همانطور که فقه و اصول و حکمت و ادبیّات عرب براى اهل خبره‏اش مرز دارد، عرفان عملى و اخلاق شهودى هم براى اهل خبره‏اش مرز دارد؛ و براى غیر اهل خبره هیچکدام از اینها داراى مرز نیستند.

فلهذا باید دنبال اهل خبره‏اش رفت و پیدا کرد،

و بدین بهانه حوزه‏ها را از چنین علوم خطیره‏اى که حکم اساس و بنیان را دارند تهى و خالى نگذاشت.

بارى، با ذکر این مطالب که بسیار بطور فشرده و خلاصه بازگو شد، علّت اختفاء مطالب علّامه‏ها و گلپایگانى‏ها مشهود مى‏شود.

برگرفته از روح مجرد، ص: 679تا681

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی